IK RIJD SMART ZONDER PHONE

JAAROVERZICHT 2018

Vorig jaar maakten we onder deze noemer een top-5 van meest populaire columns. Dit jaar doen we het anders en kijken we naar bijzondere momenten. Er gebeurde immers heel veel moois. Leuk om te zien waar ‘SmartZonderPhone’ een bijdrage heeft kunnen leveren.

Het begon al in de eerste week van 2018. In het kader van de verkeersveiligheidsweek was ik een uur lang te gast bij Omroep West om daar uitleg te geven over alles wat te maken heeft met gebruik van smartphone in het verkeer. Ook de serie columns die ik in die maand voor de regionale krant mocht schrijven, om mensen te helpen met hun goede voornemens, gaf het jaar een vliegende start.

En leuke afwisseling was een optreden met de Qmusic DJ Mattie Valk. Een interview voor de cameras om het gebruik van de AutoModus app van Interpolis te stimuleren en op die manier geld op te halen voor verkeersgerelateerde goede doelen. Dat leverde naast veel aandacht, meer dan honderduizend euro op voor die projecten.

Op een van de heetste dagen van de afgelopen zomer mochten we naar de TV studio om live mee te discussiëren in het programma ‘Hollandse Zaken’. Weer veel mensen bereikt en de boodschap toch ook weer op een luchtige manier kunnen overbrengen.

De eerste verjaardag van #SmartZonderPhone werd gevierd door een nieuwe website te lanceren. Alles staat nu overzichtelijker en toegankelijker geordend online. Het mooiste verjaarscadeau was zonder meer de lancering van de nieuwe, langverwachte overheidscampagne #Mono. Via columns hebben wij daar ook aandacht aan besteed. De persoonlijke berichtjes die ik naar aanleidng daarvan mocht ontvangen van minister Cora van Nieuwenhuizen, waren dan weer een mooie stimulans om verder te gaan.

Al met al een productief jaar. Af en toe was er de vraag of het nodig was om zoveel tijd en aandacht te besteden aan het onderwerp. Met nieuwe wetgeving (en verdubbeling van de boetes), een verhoogde pakkans (met mobiele cameras, zelfs vanuit touringcars) en een doordachte (#Mono) campagne, lijkt het allemaal geregeld… Toch nog maar even er bij blijven, voor het beste resultaat. Want er wordt nog genoeg gesputterd. Al die stappen in de goede richting en de fijne samenwerking met Veilig Verkeer Nederland geven sowieso genoeg energie om door te zetten.

Veilige feestdagen en succes met de voornemens!
Ronald Faas